Szakos Zoltán Gumijavító


A tartalomhoz

Gumi kopás

Gumi Infó

A gumiabroncs rendellenes, egyenetlen kopása foltokban, középen, a széleken gyakran olyan mechanikai problémákra utal, mint a nem megfelelő futómű-beállítás vagy a kerékkiegyensúlyozás, a felfüggesztés vagy az erőátvitel problémái. Az is előfordulhat, hogy nem megfelelő az abroncsnyomás. Ha rendellenes kopást tapasztal, forduljon gumiszervizhez. Az egyenetlen kopás megelőzéséhez félévente végeztesse el a gépkocsi futómű-beállítását és kerékkiegyensúlyozást. Ez a futófelület élettartamát is megnöveli, és simább haladást biztosít. A futófelület mintázatát úgy is egyenletesen tarthatja, ha rendszeresen váltogatja a kerekek helyét a járművön.

Az abroncs rendellenes kopásának gyakori okai:

- Kopás az egyik szélen: kiegyensúlyozatlan kerék vagy beállítatlan futómű.
- Kopás mindkét szélen: túl alacsony nyomású abroncsok.
- Kopás a futófelület közepén: túl nagynyomású abroncs.

Megfelelő kerékösszetartásnak is fontos szerepe van a gumik egyenletes kopásánál, ha a kerekeknek nem megfelelő a dőlésszögük, azaz nem teljes futófelületükkel érintkeznek az aszfalton, akkor menet közben nem egyformán kopnak. Ahol a gumiabroncs jobban érintkezik a talajjal gyorsabban elhasználódik.

Az út közben érzékelhető gödröket, egyenletlen úthibákat az autón a lengéscsillapító fogja fel, ha nem megfelelő a lengéscsillapító állapota a guminkon egyenletlen, kagylós kopás alakul ki. A nagyon kagylósra kopott gumik dübörgő, búgó hangot adnak.

A kátyúkon vagy padkákon való nagy sebességgel történő keresztülhajtáskor megsérülhet a gumiabroncs vázszerkezete, ilyen külső behatás következményei nem mindig azonnal észlelhetők, ilyen esetben a gumikban a vázszerkezet sérül, ami menet közben a sérülés kiterjedéséhez vezet. A gumiköpeny oldalán deformáció vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek a szálszakadás egyértelmű jelei. Az ilyen abroncsok használata durrdefekt veszélyét rejti magában. A szálszakadás nem javítható.

Az új gumiabroncs profilmélysége kb. 8 mm. A legtöbb európai országban, így nálunk is a futófelület minimális vastagsága 1.6 mm. Biztonsági okokból érdemes 2 mm vastagságnál lecserélni az abroncsot nyári gumi esetén. Téli gumi igazán 4 mm-es profilmagasságig használható hóban, latyakban.
A legtöbb gumin vannak kopásjelzoők a mintázat között, amelyek a kerekek közeledoő cseréjére figyelmeztetnek.

Honlap | Szolgáltatás | Térkép | Kapcsolat | Gumi Infó | Oldaltérkép


Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenübe